Uppgift i Rättskunskap.

1. När är man vuxen egentligen? De flesta menar att man är vuxen så fort man har fyllt 18 år. Är man verkligen det? Enligt mig spelar åldern inte så stor roll. Jag anser att man är vuxen när man själv anser vara mogen att kunna ta ansvar för sina handlingar. Jag menar det ska inte vara någon ålder som bestämmer när man är vuxen, utan det är upp till en själv att bestämma detta.


Anledningen till att man anses vuxen är att vi får chansen att rösta - och då kan man tänka sig, att man måste ha någon mogenhet för att kunna rösta? Däremot anser jag att bara man har fyllt 18 år ska man inte klassas som vuxen. Utan det är upp till en själv att bestämma. Eftersom år och mogenhet inte går hand i hand - det finns artonåringar som kan klassas som vuxna, där det finns trettiofem åringar som fortfarande är och beter sig som barn.

Men om vi nu får rösta varför får vi inte gå in på systemet och köpa ut sprit eller varför för ungdomar mildare straff än andra? Jag tror anledningen till att man har satt 21-års gräns på systembolaget är därför att man inte har utvecklat ansvaret för alkohol. Då frågar ju sig många, varför är det då tillåtet att dricka alkohol på en bar eller restaurang när man är arton år? Jo, för, ingen kan kontrollera en ungdom att inte bli så full om den köper sin sprit på systemet. Däremot kan man göra det i restauranger, där kyparen kan ha någon form av kontroll på ungdomarna. Så det är nog en av anledningarna till att det finns åldergräns på systembolaget.

Men det finns sina nackdelar med att inte kunna få köpa ut när man under 21 år. Nackdelarna är ju om ungdomarna inte kan köpa ut på systemet, lyckas dem på ett eller annat sätt få tag på olaglig sprit någon annanstans.



2. Ungdomsbrottsligheten har börjat öka markant de senaste åren. Ändå om brotten är grova, så är straffen betydligt mildare vid åldern; 14,15,18 och 19 år. Jag läste artikeln på aftonbladet där en  fjortonåring har begått 50 brott och har lyckats komma undan med detta tack vare sin ålder. Polisen kan inte göra något, eftersom har inte är straffmyndig. Socialen gör inte tillräckligt. Vad ska man göra? Är detta rätt eller fel? Eftersom denna 14-åring inte var straffmyndig, kunde han begå fler brott eftersom han visste att han kan komma undan med det. Jag menar om man hade från början tagit i saken, hade han kanske inte begått fler brott.


Att en fjortonåring kan begå ett flertal brott inte får sina konsekvenser anser jag är väldigt fel. Visst ska man ta ansvar att en fjorton, femtonåring inte är lika medveten om sina konsekvenser för sitt handlande och som inte kan ta samma ansvar som en artonåring. Däremot att en 14åring begår grova brott utan att man ingriper med strängare åtgärder är väldigt fel.
Som jag nämnde tidigare, om man inte ingriper direkt från början kan det brottsliga beteende fortsätta (vilket var precis det som hände i fallet med fjortonåringen.) Själv anser jag om ett brott upprepas ska man ta till med konsekvenser. Vare sig ålder, tycker jag om en ungdom upprepar sina brott ska man ta till med konsekvenser.


Jag tycker att man i allmänhet borde döma varje fall utifrån deras förutsättningar, alla fall är inte likadan. Och jag menar en femtonåring kan begå ett mycket grövre brott än en artonåring, så därför ska man inte titta så mycket på åldern när man ska lösa brotten. En fjortonåring ska inte kunna gå ostraffat om han eller hon har begått upprepande brott.

Däremot tycker jag när det händer en till två gånger kan man försöka resonera; okej, det var på grund av grupptryck. Och redan här ska socialen komma med strängare åtgärder, just för att förhindra att samma brott sker. Att sätta en fjortonåring i fängelse är inte den bästa lösningen i heller. Däremot om han eller hon begår upprepande grova brott ska denne inte gå ostraffad. Det behövs alltså att Socialen skärper sig, och försöker göra sitt jobb på bästa sätt. Tonåringarna måste förstå till varför dem har begått brotten, och detta kan dem göra genom olika samtal med socialen, just för att förhindra att samma brott begås. Att sätta en tonåring i fängelse är ingen lösning, detta kan endast medföra att individen hamnar i en kriminell cirkel och kan endast förvärra situationen.

Jag anser att varje brott oavsett ålder skall dömas utifrån; ålder, ansvar, mognad samt brottet i sig. Detta skulle nog hjälpa domstolarna att döma rättvist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0