Ännu en lag som väcker oro bland folket,

Efter att FRA-lagen väckt så mycket diskussioner, dröjde det inte förrän än ny lag väckte ännu mer oro. Lagen där privata företag ska sköta övervakningen på fildelning istället för polisen. Många ställer samma fråga: vart tog den personliga integriteten vägen? Är det rätt att privata företag skall ta hela ansvaret och leta upp personer som är fildelar.             
Jag tycker att vi lägger för mycket makt i dessa företags händer.


Jag är mot fildelning, och varför jag är det är väldigt simpelt - om vi fortsätter såhär, kommer hela musiken, film branschen att gå under. Genom att tillåta att vi kan se filmer gratis, ladda ner musik blir detta ett problem. Skådespelare och regissörer måste få betalt för vad dem gör - inget är gratis. Det är som att arbeta på ett jobb helt gratis. Visst får musik/filmerna en större spridning.


Jag kan nästan slå vad att mindre folk köper filmer, när man kan se filmen ute på internet. Och när väl filmen har premiär på Bio, kommer mindre folk att se på denna film eftersom dem redan har sett den hemma. Samma gäller för musiken - man behöver inte köpa CD-skivorna, när man lika bra kan ladda ner hela albumet och lyssna helt gratis. Detta låter sjukt bra, men det är ett problem.

Däremot tror jag inte att lösning till detta problem är att privata företag ska sköta detta - lagen kan lätt missgynnas, personer inom dessa företag kan bara skicka hem en faktura hem till dig där det stor 100 000 kr att betala, eftersom skivbolagen - samt filmindustrin vill ha sin hämnd, och hämnden får dem genom att tvinga det svenska folket betala stora summor pengar.


Av den orsaken tror jag att denna lag inte kommer hjälpa, den kommer bara missgynnas och därför måste vi komma på ett annat sätt att stoppa fildelning, och där vi inte låter privata företag ha makt.


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Du har en viktig poäang,att den nya lagen kan faktiskt inte angriper det som uppfattas som huvudproblemet, men skapar nya problem genom att ge pritata företag så stor makt.

2008-12-01 @ 12:57:11
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0