Telefonbedragare härjar igen,

Telefonbedragarna är i farten igen - denna gången ringer dem upp folk och lockar med en exotisk resa till Karibien eller Västindien. Detta passar perfekt till om man sitter hemma och fryser, och vill åka på en kryssning.

Dem ringer upp folk och ber en trycka på en nia för att gå vidare, och så klart när man har tryckt på knappen tar dem 70kr per minut och dem gör allt vad dem kan för att hålla kvar en på linjen.


Dessa telefonsamtal är en uppföljning av något som kallades; Nigeriabreven, som för ett par år sedan kom i meljen.    Ett annat farligare bedrägeri döljs bakom ett enda telefonsignal, man hinner inte svara och istället ringer man upp dem. Oftast är det ett utländskt nummer som börjar på siffrorna 88.  Om man ringer upp dem tar dem pengar för det, och dem gör allt för att hålla kvar en på linjen.


Varför jag tar upp detta är eftersom det har lett till ett problem. Människor blir lurade och tror att det är en kryssning och istället blir dem bara lurade på pengar. Detta har hänt mig att jag har ringt upp ett utländskt nummer, men som tur var la jag på luren snabbt igen.                                                                                                                                                                             Jag har lärt mig en läxa att ALDRIG med svara eller ringa upp nummer som jag inte känner igen. Därför nummer som ni inte känner igen, ska ni varken svara eller ringa upp till. Det finns bara två sätt att inte bli lurad är att lägga på luren och aldrig ringa upp ett utlandsnummer som man inte känner igen.


Personligen tycker jag att detta verkligen är hemskt och elakt att man tjänar pengar på att lura andra. Tyvärr kan vi inte göra så mycket åt saken - endast är att man kontrollerar och inte ringer eller ringer upp ett nummer man inte känner igen.

Källa: tv4.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0